יום שלישי, 12 באוגוסט 2014

איך גילוי אמפתיה יכול להוציא אותך מהבור

בדיחה יפה:
איש ואשתו באו לבקש מהרבי להכריע במחלוקת ביניהם.  הרבי שמע את האשה  הינהן ואמר לה: "את צודקת!" שמע את גירסת האיש, הינהן ואמר: "אתה צודק!" פתאום הופיעה הרבנית  כאשר היא מכניסה את ראשה דרך החלון הפתוח לחדר ואמרה לו: "בעלי היקר, הרי לא יתכן שלשניהם דעות וגירסאות הפוכות ולשניהם אתה אומר שהם צודקים!" . הרבי חשב לרגע והשיב לה: "אכן נכון, גם את צודקת!" 
photo: freedigitalphotos.net (winnond)
בדיחה, בדיחה אבל יש פה לא גרעין אחד של אמת וגם לא שניים. רוב הפעמים שאנחנו מאוד משוכנעים שהאמת מאה אחוז איתנו, גם הצד השני חושב את אותו הדבר בדיוק ומה נשאר לנו? שני אנשים המחויבים טוטאלית לדרך שלהם ומעט מאוד ניסון להבנה, קבלה וכבוד לצד השני, למרות שאנחנו חושבים שהם ממש לא לעניין.


ימים אלו הם ימים שחורים לדמוקרטיה הישראלית ולכל אדם שחשוב לו הערך של כבוד האדם והיכולת "לחיות ותן לחיות"...עוצמת גילוי השנאה והאלימות מפחידה ממש, ומפחיד מהכל הוא שזה מקבל סוג של "גושפנקה" כי "אנחנו במלחמה"....שטויות! שנאה היא מחלה וכאשר אתה מטפח אותה אתה נהיה חולה בלי להרגיש שנדבקת. החוש הפטריוטי היפה ומכובד יכול בשנייה להידרדר לשוביניזם וגזענות, יחסים אנושיים תקינים של שנים יכולים להידרדר לעוורון של התלהמות ושנאה ופתאום אתה יכול לגלות שאתה ממש "לא שם", כי הפחד והכאב כבש אותך ב"בגדי שנאה ועוורון והם הם מדברים מגרונך.
למרות שהאיש שמולך נראה לך מסוכן, לא אמין ורחוק מלהיות "אוהב אדם", גם לו יש סוג של הגיון, חשיבה והצדקה שנותנים לו את הדחף לאומר ולעשות את מה שהוא מנסה לאומר ולעשות. לא יצא לך כלום להפוך אותו לדמון אבל אם תקדיש זמן לחשוב, להקשיב ולנסות לראות את העולם מזוית ראייתו אולי משם תצמח קצת יותר תבונה, תקוה וסבלנות.
אמפתיה לא תהרוג אותך אבל חוסר אמפתיה יכול בהחלט לעשות זאת....אם לא תישמר את נפשך ממנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה