יום שישי, 8 באפריל 2016

שיפור ההקשבה = שיפור עוצמה אישית ואנושית

מה היה קורה אילו היינו מקשיבים פי שניים מהזמן שנחנו עסוקים בדיבור שלנו או חשיבה על מה שאנחנו רוצים להגיד?
אני רוצה לספר לכם שלדעתי זה היה משנה לנו את העולם, את העוצמה האישית וגם האנושית, שלא לדבר על שיפור ניכר בכל ה"מיומנויות" ה"ת'כלסיות" שלנו כגון "שכנוע", "מכירה", הובלה", "הבנה של מצבים מורכבים", בין היתר.

במשך שנים לא מעטות אני משתייך למה שנקרא "סנגהה", מונח עתיק שבא אלינו מהשפות ההודיות העתיקות, פלי וסנסקריט, מונח הקשור לתפישה הבודהיסטית של "קהילה", לצורך העניין. בסנגהה המודרני, המערבי, הישראלי הנפלא הזה שאני משתייך אליו כבר מספר שנים, מגיעים מידי שבוע קבוצה של כ8-12 אנשים, בהדרכה של שני מורים מיומנים ומנוסים, ובמשך שעתיים עוסקים בשלושה נושאים שכולם קשורים אחד לשני: מדיטציה, סבב הקשבה ושיתוף של החברים(למי שרוצה), וחקירת המציאות דרך כלי החשיבה והעמקה המעשיים של הפילוסופיה והפסיכולוגיה של הבודהיזם (הנקרא "דהרמה"). לא עוסקים בדת, לא בפולחן, לא בשום דבר "דתי" שיכול לעלות בראש שמתארים דבר כזה. מנקים את הראש וממלאים את הנשמה.
אתם יודעים מה הדבר החזק ביותר שקורה שם? ועוד בקרב קבוצה רנדומלית של ישראלים, שלא ידועים בעולם כאנשים השקטים ורגועים ביותר? לא תאמינו- הקשבה, הקשבה, הקשבה! לאחר שמקשיבים לעצמך בשקט וללא תזוזה ל30 דקות, מקשיבים איש לרעהו במשך זמן שיכול להיות אפילו שעה שלמה, כל אדם בתורו, על אדם מקבל את "מקל הדיבור" ורק הוא מדבר(ת), לא אף אחד אחר, לא מפריעים לו, לא קוטעים אותו, לא מעלים שאלות וגם לא מספרים "מה זה עשה לי או לא עשה לי". פשוטו כמשמעו- רק מקשיבים!! זה יכול להיות שהאדם ידבר 30 שניות, 60 שניות, 5 דקות או יותר, זה לא משנה, רק מקשיבים לו, המעגל "מכיל" את ההקשבה, ללא נוהלים, ללא מטרות, ללא הנחיות.

אז מה קורה אז, אתם שואלים? כלום....והכל! לא צריך לקרות שום דבר, הרי ההקשבה עושה את הכל, היא נותנת מקום לאדם לדבר מהלב, למקשיב להקשיב בלי להפריע לעצמו ולאחרים, למעגל ללמוד מה שנאמר, והכל מתנהל לבד, ללא שום צורך לשלוט, לכוון, לנתח ולצפות שמשהו יקרה...

לכוח ההקשבה יש עוצמה שלא מצאתי בשום מקום אחר. זאת הקשבה שיורדת לעומק, מחברת למקומות שלאדם אין מושג איך הגיע לשם, ההקשבה נותנת מקום, מכבדת, מעלה תובנות ללא צורך בשיחה. ההקשבה היא בעת ובעונה אחת כלי של הכלה וגם כלי של עוצמה. היא ביטוי של הערכה וחיבור לזולת בו בזמן שהיא "בית גידול ליצירתיות" שלך, עם עצמך בתוכך ועם כל שאר הקבוצה, בלי שתרגיש. ההקשבה היא עוצמה אישית פר- אקסלנס. ההקשבה היא עוצמה. ההקשבה היא אהבה. והיא נהדרת.​

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה