יום שני, 15 ביולי 2013

על השתיקה

אני זוכר כשחייתי ביפן בשנות השמונים הייתי מבלה לא מעט בבתי-קפה ששם נתתי שיעורים פרטיים ביפנית ב"אנגלית מדוברת", גם קצת "עברית מדוברת", והרבה מאוד לימוד ותרגול יפנית במסגרת ברטרים שונים- אנגלית ויפנית. 
הזמן הרב הזה שביליתי בבתי-קפה איפשר לי להתבונן בלא מעט זוגות יפניים שהיו נפגשים שם בכדי להיות אחד עם השני, במדינה ובערים שאין כל-כך לאן לברוח ולהיות ביחד כאשר גרים עם ההורים בדירות קטנות ונראה שכמעט בכל מקום הקימו בניין, קניון, מגרש חנייה, בין היתר. 
הייתי מתבונן (לרוב בצורה שלא יירגישו שאני עושה זאת) והייתי מבחין שבאחוז גבוה מהזמן הזוג לא החליף ביננו כמעט מילה דקות ארוכות למדי!
זה הטריף את דעתי אני זוכר, בשביל מה לבוא ולשלם כל- כך הרבה כסף (וזה באמת עולה הרבה כסף ביפן!), לשבת בבית-קפה ולהסתכל אחד על השני (ואני מוסיף כמעט ללא מגע אינטימי כלשהו).

עברו 25 שנה, ייתכן שיפן גם השתנתה קצת אבל לימים למדתי יותר על המאפיינים התרבותיים ביפן- ואפשר להגיד בצורה גורפת על מזרח אסיה ברובה- ש....לא תמיד צריך לדבר!
אנחנו הישראלים דברנים ללא סייג, אלופי הפלאפון שלעולם לא כבוי, עם קשה-סבלנות, צריך את הכל, עכשיו, מיידי, שימו לב לראיונות בטלוויזיה ורדיו, שואלים מראויין שאלה ותוך 3-4 שניות יורים עוד שאלה ועוד שאלה, מה כבר האדם מסוגל לייצר בשפת הדיבור שגם יובן על ידי צד שלישי?

גם נזכרתי בילדות שלי בקרב הקהילה היהודית הניו-יורקית, עוד עם  שופע "מחלת הדיבור" רק להם יש את הטאצ' הניורוטי שאין כל-כך פה (זה בסדר, יש לנו דברים משלנו, לא חסר)...גם אני צמחתי מתוך זה וגם אני הייתי מלא וגדוש מילים וניתוחים במשך שנים (לא שהמילים נגמרו לי גם היום...).
למדתי דרך העיסוק באומנות הלחימה בעבר, בסדנאות השתיקה של הויפאסנה ועולם המדיטציה ובדרך ההקשבה של אלפי שעות למאומנים ומשתתפי מאסטרמיינד...משהו חלחל עמוק...

למדתי עם הזמן עד כמה חשוב להקשיב, עד כמה חשוב לתת לשתיקה להיות שם, אלה דברים מאוד חשובים גם בתהליכי צמיחה של האימון האישי והעסקי...
לתת לשתיקה להיות, ל"שתיקה היפנית" יש שפה משלה והיא איננה פחות חשובה מהדברת שלנו.

החסידות הכירה את זה, לפחות סיפורים חסידיים קלאסיים שהובאו אלינו על ידי פרופסור מרטין בובר ואחרים.
למשל, רבי מנחם מנדל מוורקי, "למד לשתוק, כדי שתדע לדבר."
גם הבעל שם טוב, הרי הוא המקור הגדול, אמר פעם: "קולות השתיקה הם למעלה מקולות הדיבור".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה