יום שבת, 28 במאי 2016

אתה הרבה יותר מהדעות שלך!

"When you change the way you look at things the things you look at change."
​(Max Planck)
 

כשהייתי בן 23 שמתי תרמיל על הגב ויצאתי למסע שעבר דרך הרגליים אבל בעיקר דרך הראש והלב.
הייתי כבר אחרי עלייתי ארצה, אחרי תואר ראשון, אחרי שרות צבאי, עם סקרנות עצומה לבדוק דברים עבור עצמי.
אמרתי לעצמי שצריכים קודם "לרוקן את התרמיל שכבר על הגב" ואז להוסיף דבר דבר רק אחרי שבדקתי וחקרתי אותו עבורי באופן אישי.
חשבתי שזה יהיה מין מסע אינטנסיבי כזה שאעשה ואז אוכל לעבור הלאה בחיים, כמו שאומרים. אבל זה נמשך קצת יותר.
כמעט חמש שנים. רציתי לברר עם עצמי כל "כותרת של זהות" שסחבתי על עצמי מאז שזכרתי את עצמי: למשל, יהודי, ציוני, ישראלי, אמריקאי, דתי, חילוני, שמאל, ימין, מקצוע כזה או אחר (וזה ממש לא ידעתי), דימוי עצמי כזה או אחר, וכו, וכו' הרשימה ארוכה.
מסע מרתק זה היה.... אמרתי היה? הוא ממש לא "היה", וזה גם מה שגיליתי, הוא כל הזמן מתהווה, בין אם ארצה או לא ארצה...

גיליתי לעצמי שאין לקחת יותר מדי ברצינות את כל ה"דעות" האלה שהיו לי או שיש לי גם היום.
כי מה זאת דעה אם לא תולדה של הרבה מאוד השפעה, חינוך, ניסיון, חיי חברה, למידה ועוד כמה וכמה דברים.
אדם יכול לשנות את דעותיו אלפי פעמים אם רק האגו שלו יוכל לסבול את זה.
הרי אנחנו מאוד קשורים ל"זהות" שלנו, אבל מה לעשות ש"זהות" היא דבר הרבה יותר נזיל, רחב, משתנה ממה שהיינו רוצים לחשוב?

אני מניח שדברים מסוג אלה עלולים ממש לעצבן מישהו "רציני".
כמו האמירה של הקומיקאי הדגול גראוצ'או מרקס שפעם אמר, "אלה עקרונותי. אם אתם לא אוהבים אותם אז יש לי עוד."
אך לא זו כוונתי. אני פשוט למד מתוך התבוננות על חיי והעולמות והמקומות שנפל בזכותי לחוות אותם שאין כמעט דבר שנשאר איתן ויציב ולא עובר שינוי נונ-סטופ .
כולל הדעות שלך והדעות שלי והדעות של השכן ההוא והמדינה ההיא.

הנה תרגיל נחמד, עשיתי אותו קבוצות שהנחתי וגם באימונים אישיים.
קחו כל נושא, רשמו לפניכם את ה"צדדים" או את ה"עמדה" של כל צד וצד.
תנסו להציג את הנושא הזה מנקודת מבט של הצד שאתה ממש לא תומך בו בשיחה של כמה דקות.
תרגיל זה עדיף לעשות עם עוד אדם או שניים. תלכו עם ה"דעה שמנגד" כמה דקות ותראו מה יצא לכם ומה תרגישו.
למעשה זה יופי של תרגיל לעשות עם ילדים, אולי אפילו עשיתם אותו בתנועת נוער?

התרגיל הוא יפה כי הוא מדמה את החיים. הדברים "משתנים" ברגע שעוברים לצד השני והולכים קצת בנעליים של האחר.
כי גם אתה וגם אני יודעים שזה הרבה יותר מ"תרגיל".
אז, בבקשה, בואו נזכור את זה בפעם הבאה שנתחיל להתלהם על משהו, להתעצבן על מישהו ולהתאכזב ממנו, ממנה ובכלל מהחיים שלא נתן לנו בדיוק את מה שרצינו...​
a

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה