יום חמישי, 12 ביוני 2014

מתי מנהלים ילמדו לראיין כמו שצריך?

תודה לאל שברוב הארגונים והעסקים המכבדים את עצמם יש את הפונקציה של מנהל (בדרך כלל מנהלת) משאבי אנוש. 
לפחות אדם אחד בארגון שמתפקידו לדעת לראיין מועמדים לתפקידים. 
אבל זה רחוק מאוד מלהיות מספיק כי מנהלת משאבי אנוש לא יכולה להחליף את המנהל המקצועי שחייב לראיין את המועמד מכוונים מקצועיים (שווק\מכירות, מחקר ופיתוח, שרות, ייצור, וכיו"ב), ואין מה לדבר על המנכ"ל שגם הוא צריך להיות בעל כישורים בסיסיים בלראיין ולהבין את כל הנושא הזה שנקרא "ראיון, מיון, גיוס וקליטה לעבודה". 
זה לא ממש המצב, רחוק מזה.



אני רואה את חלק מלקוחותיי שצריכים להתמודד עם האתגר של לחפש עובד או לנהל את התהליך הזה ואני ממש מזדעזע לראות עד כמה הם לא ערוכים לכך! 
זה מתחיל בזה שהם לא מתכוננים כראוי בלתכנן איך ימיינו את מאות קורות החיים העשויים להגיע אליהם באמצעות מודעה- זה כבר קצת משעשע לראות איך הם נאנחים תחת ה"משקל הדיגיטלי" של כל הפניות.... 
האם קוראים? נו, באמת...

כאשר כבר קראו, ביקשו לזמן והאדם יושב להם בחדר ההמתנה... האם בכלל זוכרים מי זה מי ומה הם רוצים לשאול? 
ונניח שכבר עברנו את הריאיון, האם לקחו שמות של ממליצים, חשבו ותכננו לדבר איתם, ידעו מה לשאול, ועוד כמה וכמה דברים? 
אני מניח שבארגונים הגדולים מישהו כבר דואג לזה (נגיד...) אבל לא כולם גדולים ולא כולם יודעים איך לדאוג.

אני נזכר בימים "ההם" שאני עוד הייתי בגלגול הקודם וחוסר סיפוק מתמיד בחלק ממקומות העבודה דירבן אותי לחפש אלטרנטיבות בחוץ. 
הרבתי להתראיין והיום אני יכול לצחוק על מה שאז ראיתי פה ושם שלא נמחק מזיכרוני למרות התיישנות: מנכ"לים שדיברו  80% מזמן ה"ריאיון" ובכלל לא שאלו אותי דבר על מי אני, מה אני ולאן אני; אלה שבשעה שהקדישו להיפגש איתי דברו חצי מהזמן בטלפון ועוד רבע הזמן עם עובדים שונים שנכנסו לחדר; מנהלים שרצו לגייס אותי מהרגע לרגע ואז... נעלמו לחודשיים כי לא הספיקו לרדת מהמטוס מספיק זמן לחשוב בכלל על מה שדברנו.

כמובן, לא כולם כאלה נוראים אבל מניסיוני היום בצד השני של המתרס- כמאמן ניהולי ועסקי- אני רואה את אותה התנהלות לא מעט פעמים ואני אומר לעצמי שמישהו צריך להתעורר וללמד את החבר'ה האלה שהכל פה צריך להיות מאוד מקצועי, לא הכל תלוי רק באיזו שפת קוד הוא יודע לכתוב וכמה כסף הוא רוצה. 
צריך לדעת לשאול את השאלות הנכונות, ללמוד להקשיב (עוד פעם אגיד את זה, צריך לדעת להקשיב!...), צריך לדעת איך לדבר עם ממליץ, מה לשאול ואיך להקשיב גם לו\לה. 
אחרי- הכל מדובר בתהליך שמאוד רגיש לכולם: לארגון, לעובד, לעובדים שאולי יהיו כפופים לאותו מנהל שרוצים לגייס. 
גם צריך לדעת שגיוס מנהל לא מוצלח עולה הרבה מאוד לכל ארגון----אולי כדאי להשקיע קצת פחות ולהרוויח קצת יותר בלהכשיר מנהלים באומנות הריאיון?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה