יום ראשון, 9 בדצמבר 2012

חנוכה ממש לא קריסטמס


כילד בארה"ב אני זוכר עד כמה ש"ריחמו עלי" הנוצרים שמסביבי שנדמו, "מה לכם אין קריסטמס?!", התייחסו אלי בחמלה רבה כאילו שחסרה לי רגל או עין, או אוזן, משהו מהסגנון הזה.
היה להם ממש חבל שאני, כיהודי, לא יכולתי להשתתף ב"יום החשוב של השנה".
האמת היא  שלאורך כל השנים יהודים לא מעטים בארה"ב לא עמדו בזה, ורכשו גם הם לביתם עץ קריסטמס לאותו שבוע בין ה 24.12- 1.1, שעץ שאותו לפעמים כינו "שיח חנוכה", עשו הכל רק על מנת "לא לפגוע בשמחת הילד".
עוד בהיותי ילד בניו-יורק בשנות השישים הפך להיות מאוד מקובל לראות את הפרסומות של חברות רבות שהיו כתובות בהן:
"We wish all our wonderful customers a Merry Christmas and Happy Hannukah!"

אני זוכר ש"אנחנו" הסתכלנו מלמעלה על כל הדבר הזה, היה נראה לי שכולם כאלה "בורים" ולא מבינים עניין, אחרי הכל, כל יהודי שלמד משהו יודע שחנוכה וקריסטמס זה "לא כוחות", חנוכה זה לא חג ממש רציני, נעמיד מולם את היום כיפור שלנו, זה כבר יותר שוויון!
כשאני אומר "אנחנו" אני מתכוון לסביבה שלי שהחליטה ש"אנחנו מבינים" והם לא...
אולי בגלל שאנחנו קבלנו חינוך יהודי יותר מסורתי, שלנו היו קרובי משפחה דתיים, מלומדים ואפילו כאלה שגרו בארץ ישראל.
"שיח חנוכה"? באמת, give me a break, מה יהיה עם היהודים המתבוללים האלה...

ועכשיו....אחרי שעברו כארבעים שנה והספקתי לגור בעוד כמה ארצות ולהתוודע קצת יותר לעולם הגדול מאוד שלנו, אני רואה את הדבר גם בזווית אחרת. נס פח השמן אף פעם לא דיבר אלי, לא אז ולא היום, וגם כל טקס הגבורה שהציונות עשתה עם סיפור חנוכה אף פעם לא סחף אותי.

למרות שאני מאוד רחוק מלהיות בעל רצון לגדל "שיחי חנוכה" בגינה, אני בהחלט רואה את היהירות שהיתה בי ומסביבי באותם הימים בארה"ב, היהירות שגרמה להסתכל מלמעלה על אנשים שפשוט רוצים להיות כמו אחרים ולא להתפאר בשונות שלהם שלא בצורך, על פי דעתם.
היום אני רואה את נרות החנוכה כנרות שיכולים לסמל ערכים ודברים הרבה יותר אוניברסליים, נר שיכול לגרום לנו לחשוב עוד קצת על חיינו, חיי האנשים שאיתם אנו חיים והחיים של כל העולם הזה, שהם לא דבר שמובן מאילו.

לא, חנוכה היא לא קריסטמס, אבל היא יכולה להיות בעלת משמעות רחבה ועמוקה לאנשים בכל מקום ומכל רקע ותרבות.
היום אני מתרגש דווקא יותר מזה שהחנוכה שלנו קבלה "שדרוג" של קריסטמס. שיהיה happy שם וגם happy פה.
יש משהו רע בזה? הלוואי שנרבה יותר אושר בעולם, מה זה חשוב איך קוראים לזה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה