יום חמישי, 13 בדצמבר 2012

שירה מקודשת: נוגעת עמוק ומקפיצה גבוה

התנסתם פעם במעגל "שירה מקודשת"?
אני מאמין שרוב האנשים לא ממש היו שם, וייתכן שלא מעט מכם ימצאו את מקומכם שם.
מה זה בכלל אתם שואלים? גם אני שאלתי את אותה שאלה ולקח לי כמה שנים להבין בדיוק מה זה, בעיקר כי היו לי מספר התנגדויות ופרדיגמות.

מעגל שירה מקודשת הינו מעגל שירה משותפת של מוסיקה מקודשת, שירת דבקות,‏ קטעי שירה ותפילה ממסורות שונות אשר מעוררים מצבי מודעות גבוהים, מאזנים ויוצרים הרמוניה בין גוף מיינד ורוח.
המעגל הינו טקס שירה ומדיטציה הפועל למען שינוי התודעה הקולקטיבית למציאות של שלווה, התעוררות או מה שביניהן.
העיקרון הוא ישן נושן, כי המעגל הוא טקס שנמצא כמעט בכל התרבויות העתיקות והמסורתיות ומוזיקה היא תמיד אחת מהדרכים לחיבור בפנימי אצל האדם והשבט.
התכנסות הופכת למקודשת, המפגשים הופכים לרוחניים ואנרגיה גבוהה נוגעת בכולם.

מה שאני מבין הוא שבישראל התופעה היא כבר כאן כ-20 שנה, שורשיה נמצאים בעולם הגדול ולאו דווקא פה: תנועה ה"היפיס" בשנות השישים, שירת הריינבו עם דגש על אקולוגיה, מוזקית עולם המושפעת מתרבות שמאנית רב-תרבותית, מוזיקה הודית, צוענית, אינדיאנית וגם לטינו-אמריקאית, שירי נוודים ערביים, שירי פולק, ועוד הרבה אחרים.
בארץ ישנו את "דיוואן הלב" ששואב את המוזיקה מהמקורות היהודיים המזרחיים...
ויש לנו את כל הפסטיבלים של ה"שאנטי" בארץ, החל ב"בומבמלה" דרך "סגול" ויותר יותר "מעגלי שירה מקודשת" שמוצאים בכל הארץ.

ההתנגדות שלי לדברים האלה היתה בעיקר שנכחתי בקבלת שבת אצל הרב גפני, הידוע לשמצה, בפסטיבל "סגול" לפני כ- 15 שנה.
המוזיקה סחפה, הסתובבו עשרות אנשים בלבן "זרוק" ורקדו עם ספר תורה על חוף הים, חלק חצי בערום ובריקודים "חושניים למדי"...
גם בפסטיבל "זורבה" ראיתי דברים דומים.
לא ידעתי מה לחשוב על זה אבל נראה קצת בסגנון "בני ישראל ועגל הזהב".
גם לפעמים ראיתי ושמעתי סוג של "מיש מאש" של מוזיקה שגרם לי לפקפק באותנטיות של כל החוויה הזאת.

לימים וויתרתי על השיפוטיות ופשוט התחלתי להנות ולהיכנס לכוח של המוזיקה המדיטטיבית.
היום אני מוצא את עצמי מחפש את הדברים האלה, בקבלת שבת ובכל הזדמנות.
זאת חוויה שכה שונה בכל דבר אחר שאני מכיר- "שירה בציבור" הישראלי הוותיק היה גירסה פרווה לגמרי לעומת האנרגיות שרצות בשירה מקודשת.

הנה לינק בנושא. כדאי לתת לנפש קצת פורקן, המוזיקה חודרת עמוק, התפילה מגיעה לבד.
http://www.youtube.com/watch?v=emAxUA0hITA
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה