יום שני, 29 בפברואר 2016

יזמים : אל תשליכנו לעת זקנה!

בזמן האחרון אני נמצא הרבה עם אנשים זקנים, קודם כל עם הורי, בני 93 ו 87. 
שני אנשים עם אינטליגנציה גבוהה, שחיו חיים מלאי תרבות והגשמה, אבל היום... למרות שתודה לאל זכיתי להורים שעדיין צלולים ומתפקדים, הזקנה עושה את שלה וחיי היום-יום נעשים קשים יותר ויותר. 
זה כנראה מעגל החיים, הטבע עושה את שלו. 
השבוע יעברו לגור לידי, בקדימה-צורן, פרויקט לא קל בלשון המעטה, וכזה שעם הקושי גם בא הזכות.

אך יש את הטבע וגם את ה"לא טבע", דברים שאינם שייכים למחזור החיים, כמו כל נושא ה"טכנולוגיה", ויותר ספציפית, טכנולוגית המדיה והתקשורת. 
כאן בstart-up nation, שאנו כה גאים בה -ובצדק, אני חש פער עצום ביכולתנו לפתח דברים מרשימים ויצירתיים לכלל האוכלוסיה ורמת ההתחשבות ואכפתיות שלנו שכולם יהנו מהמהפכות האלה. 
אני מדבר כרגע על אוכלוסיות המבוגרים בישראל- כמה ועד כמה הם נהנים מאותן הברקות מרשימות?  

בסוף שנת 2013 חיו בישראל 865.6 אלף תושבים בני 65 ומעלה, שהם 10.6% מתושבי המדינה. 
עם קום המדינה היוו בני 65 ומעלה רק ארבעה אחוזים מכלל אוכלוסיית המדינה. על פי תחזיות האוכלוסייה, עד שנת 2035 יעלה חלקם באוכלוסייה ל-14.6%. 
עד אותה שנה אוכלוסיית בני 65 ומעלה תכפיל את עצמה ותמנה כ-1.66 מיליון איש. 
זה נכון, כמובן, שגיל 65 הוא עדיין צעיר בעידן שלנו, ויש בין האוכלוסיה המבוגרת אלפים שכן הצליחו להתמודד מהתקדמות הטכנולוגית ולקדם את איכות חייהם, בלי קשר לגיל. 
אך חוששני, שהמספרים של קשישים- בוודאי בגילאים המתקדמים יותר-שאינם נהנים ואף ניזוקים מהפער הזה הרבה, הרבה יותר גדול. 
הם נשארו "נטולי טכנולוגיה", וההשלכות החברתיות הן די קשות, אם עוצרים לחשוב על זה. 
יש לי את זוג הורי היקרים כדוגמא מצוינת:


Displaying IMG-20160117-WA0003.jpgDisplaying IMG-20160117-WA0003.jpgDisplaying IMG-20160117-WA0003.jpgDisplaying IMG-20160117-WA0003.jpgDisplaying IMG-20160117-WA0003.jpg
Displaying IMG-20160117-WA0003.jpg
1.   מהפכת הסלולר- הסמארטפון מבלבל לא רק את הקשישים אבל אין ספק שקשישים רבים הם די חוסרי אונים מול המסכים הקטנים, ה touch שממש לא עוזר להם- איפה בדיוק ללחוץ? מה זה אומר? איך מורידים, איך עוברים בין אפליקציות, למה זה לא עובד לי, "אחכה לנכד שלי שיגיע", ועוד... 
העולם של טקסטים ווואטסאפים- כמה חשבו על האדם המבוגר שבנו את הממשקים האלה?

2.   אינטרנט- אני לא יודע איפה אני הייתי היום בלי הגוגל שלי- אבל ההורים שלי וכמותם? הם לגמרי מחוץ לעניינים, מזמינים את כולם להיכנס לאתר הזה, לדף הבית ההוא, להוריד טפסים ולשלם חשבונות באתר, לעשות לייק ועוד לייק- איפה ההורים שלי בדיוק יעשו את הלייק שלהם? ומישהו פעם עצר וחשב כמה זה יכול להיות מאיים לקשיש שלא עשה את המעבר למחשבים, שכל העולם סביבו עובד מזה שנים עם הקופסאות האלה עם דסקטופ מלא אופציות שאף אחד לא יודע מהן ולשם מה, הורי- ולא רק הורי- לא שם... 
פעם לפני כרבע מאה אבי שיתף אותי: לפעמים אני רואה ילדים קטנים, פקידים פשוטים ואנשים שלא למדו כלל עובדים על מחשב, ואני? אני לא יודע איפה להתחיל! 
אני, שיש לי שני תארים באוניברסיטה, שנשאתי דברים בפני אלפי אנשים, ניהלתי בתי-ספר עשרות שנים, כתבתי מאות מאמרים, אני מרגיש שאני לא שווה כלום בעולם הטכנולוגי הזה!" 
אז, לפני רבע מאה, אבי היה רק בן 68...

3.  מענה קולי לקבלת מידע- חשבתם פעם מה זה לקשישים רבים להתמודד עם ה "לחץ 1", לחץ 2", "אם זה בעניין זה אז....ואם לא..."- רבותי, מישהו חשב על אנשים יותר מבוגרים שאולי לא שולטים בקצב הזה שבו מקריאים את כל רשימת האופציות רק לברר מידע, לשאול שאלה ולקבל מענה אנושי?

4.  טלוויזיה- זה אולי הדבר הטיפשי והמעצבן ביותר שראיתי בנושא הזה- תגידו, מישהו יכול להסביר לי למה ה"שלט החכם" של חברות הכבלים מכיל לא פחות מ 20-30 כפתורים? למה ולשם מה? מקבלים כסף על מספר הכפתורים בשלט? 
הורי- ואני מבטיח לכם לא רק הורי- "מאבדים" את התמונה, כי לחצו על הכפתור הלא נכון, לך תבין על מה לחצו ואיך לצאת מזה, ועוד בטלפון!
 פשוט אף אחד לא חשב על הקשישים, שדווקא הם יותר מכל אוכלוסיה אחרת, יושבים מול קופסת הטלוויזיה על מנת להפיג קצת את הלבד, את הבדידות, ודווקא הם צריכים ללמוד ניתוח מערכות על מנת להעביר תחנות!

יש עוד ועוד, אתם מבינים את זה לבד, אין צורך בעוד דוגמאות. 
זה עולם של צעירים וככל שהעולם נהיה יותר מבוגר היזמים שלנו מחפשים את היותר צעיר, היותר מהיר, היותר מבריק והיותר "מגניב". 
והקשישים? מישהו בכלל יחשוב עליהם שיפתחו את הגאדג'ט הבא?
"אל תשליכנו לעת זקנה". דווקא אתם היזמים שלנו, אל תשליכנו לעת זקנה, כי לכם יש את היכולת לעשות את ההבדל עם הטכנולוגיה שלהם. אם רק תרצו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה