יום שבת, 9 במרץ 2013

להיות מאמן עם "ערך מוסף"- מה זה אומר?


שנים תהיתי עם עצמי מהם המרכיבים שעושים מאמן עם "ערך מוסף", אותו מאמן שנותן לא רק את מה שצריך אלא מה שהוא יכול, אותו אדם שחשוב לו מאוד לא רק להיות מקצועי אלא להיות גם אפקטיבי וגם אנושי, לגרום לכך שהמתאמן מפיק תוצאות אך לא רק תוצאות אלא תובנות לחיים ועוד כמה דברים לעצמו...

 הנושא יכול להיות בעייתי: הרי באימון לא המאמן הוא זה שעושה ומצבע אלא המתאמן, מילת הקסם היא "העצמה" ולא "לעשות בשביל", תמיד יש את החשש שהמתאמן לא יבין נכון את העזרה הזאת ויהפוך את המאמן ל "כוח עזר", "דסק" נוסף בעסק, עוד ספק שרותים במערכה.
יש גם את החשש של איבוד יוקרה מקצועית כשהמאמן הופך להיות יותר מדי זמין, נגיש ובגובה העיניים. והאמת היא שיש אנשים שאינם מתאימים למאמצי "ערך מוסף" והם ישתמשו בהם בכדי לברוח מלקיחת אחריות אישית למטרותיהם וחייהם....האנטי-תזה של תהליך האימון!

אבל  במקרים לא מעטים אני גאה "לצפצף" על כל השיקולים והחששות האלה ולחבוש את הכובע של "אני מסייע למתאמן כמיטב יכולתי" במישורים שונים, היכן שזה אפשרי, נכון ואפקטיבי.
מניסיוני אני רואה מקרים רבים בהם אני לא מפסיק לחבר את המתאמנים שלי- במיוחד אלא שמחפשים עבודה או פותחים עסק- לאנשים אחרים, למשאבים, לקשרים, לרעיונות שבאים לי, למאסטרמיינד, למפגשי נטוורקינג, לאתרים באינטרנט, לקבוצות מדיטציה, מעודד בלי סוף פעילות גופנית והליכה- whatever.
למעשה, אני לוקח בן-אדם ועוזר לו לעשות "מהפך בחייו"- מאדם שהרבה פעמים חושש, שעבר משהו לא נעים (פיטורין, גירושין, מחלה, אסון, סתם שעמום כרוני), ועוזר לו "לחזור ולקחת אחריות על חייו".
מלבד מסגרת האימון ה"קלאסית", אני לא מפסיק לנדנד לו, לא נותן לו לברוח ממני (כלומר "לברוח מעצמו"), לא נשאר בדלת אמות שעת האימון אלא נותן לו להבין שאלו הם חייו, אין לו אחרים בבנק, וקדימה, גם ככה כולנו ארעיים פה.
ובזה אני נותן לו בנוסף לכל האימון, "שותף להתנעת החיים" לתקופה שאנחנו עובדים יחד.

 נכון לא כולם רוצים, לא כולם יכולים להחיל, לא כולם בנויים לזה...
אבל כשזה קורה זה יכול לעשות את כל ההבדל. באנגלית יש ביטוי יפה- "to go the extra mile"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה