יום ראשון, 19 בפברואר 2012

שינוי קריירה באמצע החיים : גם אצל ענקי ההיסטוריה האנושית


שינויים ייזומים ב"קריירה" באמצע החיים אינם מנת חלקם של בודדים בלבד, ולא רק למפוטרים, גמלאים ומחפשי- הדרך הנצחיים.
בעידן שלנו, שינויים בקריירה מעין אלה הם הנורמה, כאשר בזמנים האלה מי שלא מוכן לסיכוי שיעבור שינויי קריירה- ועל פי מחקרים לרבים זה יהיה אפילו 3-5 פעמים בחייהם!- שיעצור רק ויבדוק את עצמו.
הדחקה? פחד? תרדמת מקצועית? מה שלא יהיה, "שינוי זה כאן", ואם לא כאן אז הנה הוא בא, מסביב לפינה, בבקשה לפקוח עיניים טוב טוב...
אישית, תמיד שאבתי השראה מענקי ההיסטוריה ש"עשו את זה".
בשבילי, הגדולים באמת נמצאים בתחום ה"מנהיגות האותנטית", נקרא לזה, הדמויות שעליהן גדלו יותר מחצי עולם.
אילו היה לזה שם הייתי מכנה אותם "מעצבי הקול הפנימי" כי השפעתם אינה ניתנת למדידה.
ולכל אחד מהם היו נקודות מבחן בחייהם, אותן נקודות שעצבו להם את ה"קריאה לשינוי"- ה-
calling- והשאר...השאר זאת הסטוריה, חברים...
  • משה רבנו, (כן משה שלנו, שלנו), לפי המסורת, היה בן 40 שנקרא לעשות "שינוי קריירה באמצע החיים". האיש העברי הזה, שנמצא על גדות הנילוס וגדל כנסיך באימפריית פרעה במצרים, לא יכול היה לסבול את המראה של "איש מצרי מכה איש עברי", ההתאכזרות כלפי החלש העביר אותו על דעתו.
    מכה אחת רצינית של משה סיימה את חייו של אותו מכה מצרי, ובאופן לא מתוכנן, המכה התחילה "קריירה" חדשה למשה: הוא נאלץ לברוח ממצרים למדבר...וההמשך ידוע לכולנו: יציאת מצרים, מתן תורה, ארץ ישראל, ופרויקט שרק מתפתח עם השנים (לאן בדיוק לא תמיד יודעים, אבל זה כבר בפוסט אחר אולי...).
  • בערך לפני 2500 שנה, מעניין לזהות שסיפור עם ריח דומה התנהל בצפון הודו.
    סידהרטה גאוטמה, בן של מלך הינדי, גדל בבית מלוכה רחוק ומבודד מההמונים בחוץ.
    אביו לא רצה שבנו יתוודע לסבל האנושי "בחוץ", ושלא יעסוק בכל הדברים הרוחניים האלה העלולים להסיתו מהתפתחותו המקצועית כמלך בעתיד (בקיצור, היה קצת פולני, רצה שלבן יהיה מקצוע ולא כל ה"שטויות האלה"...). נו, קשה לנו לבקר אבא שרוצה לפנק את הבן שלו, עם מיטב החוגים והמורים הפרטיים בשכונה האליטיסטית, נכון?
    לא רק זה בלבד,אבל במיטב המסורת ההינדית המלך שידך לבנו אישה, היתה חתונה ואפילו ילד. בסופו של דבר לא כל-כך הלך לאבא הזה, כי בגיל 29  בנו גאוטמה, עזב את המלוכה, את אשתו ובנו ויצא לחיפוש רוחני של שנים למצוא את ההארה.
    בדרך חקר, התנסה, גילה ולימד אלפים לדרך חדשה, דרך ה"דהרמה", והיום מדינות שלמות ויותר מחמש מאות מליוני איש חיים על פי העקרונות שהוא למד ולימד.
  • ובעידן המודרני, מי לא שמע על מהטמה גנדי, אולי ההודי המפורסם ביותר בהיסטוריה, ואני מסב את תשומת לבכם שיש יותר מ 1.2 מיליארד הודים בהודו בלבד היום (ומי יודע כמה מהנדסים הודים נמנים על עמודי התווך של Silicon Valley האמריקאית).
    גנדי שהיה המנהיג הגדול שהשפיע יותר מכולם על יציאתה של בריטניה מהודו אחרי יותר מ 300 שנה של כיבוש ושליטה, היה בהכשרתו עו"ד בינוני, תלמיד לא מבריק, קטן גוף, ביישן ודי תפרן.
    רק בגיל 30 + נפל לגנדי האסימון, בהיותו הודי, תושב דרום אפריקה.
    רק לאחר שנזרק מקרון רכבת שהיתה שמורה ללבנים, שהותקף על ידי נהג מונית בסירובו לפנות את מקומו לאדם לבן, ושהוצא מבית- המשפט באמצע הליך משפטי בשל סירובו להתלבש בסגנון מערבי ולא הודי, הוא הבין את ייעודו.
    ייעודו כמובן היה להקשיב לקולו הפנימי ולעמוד כנגד אי-צדק חברתי, להתנגד בדרך לא אלימה לגזענות ושנאה.
נכון, שרובנו לא חיים במגרשים של החבר'ה האלה, ענקי ההיסטוריה, אבל  לפחות דבר אחד משותף להם ולנו, והוא הדבר החשוב ביותר: קול הפנימי. הוא נמצא שם, אצל כולנו. צריך רק ללמוד להקשיב לפעמונים כשהם מצלצלים....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה