יום שלישי, 18 במרץ 2014

כמה זה עולה לנו? המחיר הכבד של יחסי-אנוש גרועים: מה שלא קוראים במאזן...

אתם מכירים את הבטוי soft- skills, כן? זה ביטוי שקיבל תנופה בשנים האחרונות, הרבה בזכות ארגוני היי-טק משגשגים שחשו את הצורך לבדל את ההשקעה שלהם בפיתוח יכולות הטכניות של העובדים והמנהלים מהמיומנות התקשורת והניהול. 
אז נולד הביטוי "soft skills", ונדמה לי שנולד ביחד עם זה התעדוף: קודם נקנה למנהלים\עובדים את היכולות לפתח ולעבוד עם המוצרים ואחר-כך "נדאג לשאר", אם ועד כמה שנשאר תקציב. 
זה מתבטא בסדרי העדיפויות, כמובן, קודם- כל הכסף הולך ל"צד הטכני" והצד ה"רך" תמיד נאבק להוכיח שיש לו תשואה על ההון, ROI- דבר שהוא לא תמיד יודע לעשות...

אני חושב שהגישה הזאת טועה ומטעה, והייתי אומר אפילו "מסוכנת לבריאות". 
ארגונים רבים מדי פשוט אינם מבינים עד כמה זה עולה להם כשמנהלים רבים פועלים באוירה היכן שה soft-skills הם "על הפנים", וספציפית כאשר "התקשורת האנושית" ומידת שיתוף הפעולה אינם במרכז האג'נדה.
האם מישהו פעם עצר וחשב לעומק- כמה זה עולה לנו? 
כמה זה עולה לנו כאשר מנהלים נמצאים באוירה של תחרות פנימית ולא שיתוף פעולה, כמה זה עולה כאשר פוליטיקה ארגונית שולטת בדינאמיקה בין אנשים, שחסרות פתיחות וכנות של ממש בין מנהל אחד למשנהו, כאשר חוסר אמון וסודיות מוגזמת נותנים את הטון, היכן שחשדנות ו"טריטוריאליות" יתרה שוררות, ובסוף המידע לא מגיע למקום הנכון, בדרך הנכונה לאנשים הנכונים בארגון?

כשמדברים על עלויות חייבים לבדוק מספרים, כמובן, אז הנה ממצאים ממחקרים בארה"ב ואנגליה על עלויות תקשורת לקויה בארגונים: 37 מיליארד דולר!! 
זה מתחיל בעובדים שלא הבינו נכון מה שנאמר להם (וכתוצאה מכך שכחו דברים, טעו או פשוט לא הבינו נוהלים ותהליכים עסקיים, פעלו ללא הגדרת תפקיד אפקטיבית, או כל השלושה ביחד). 
בחברות שבהן ישנם יותר מ 100,000 עובדים (לא נפוץ במחוזתנו, כמובן) מצאו שכל חברה בממוצע הפסידה 62 מיליון דולר. 
נתון אחר: הפסדים של למעלה מ 26,000$ לעובד לשנה בגין הפסדים בייצור אשר נבעו כתוצאה ממחסומי תקשורת בארגון. 
ובצד החיובי: ארגונים שהמנהלים שלהם היו ידועים כ"בעלי תקשורת מאוד אפקטיבית" הניבו 47% יותר תשואה לבעל המניות מאשר ארגונים, שאותם הובילו מנהלים עם תקשורת פחות אפקטיבית.

בארגונים שבהם התקשורת נחשבת "לא אפקטיבית", ששם בדרך כלל יש "פוליטיקה ארגונית" בכל פינה, חדר ומסדרון, מוצאים עוד כמה נזקים שאף ארגון לא חפץ בהם:

· תחלופה גבוהה של עובדים
· אחוז גבוה של העדרות עובדים ממקום העבודה
· שירות לקוחות לקוי
· ניהול שינויים לא אפקטיבי
· אי-עמידה בזמנים באספקת מוצרים
· הוצאות משפטיות גבוהות בגין תביעות משפטיות


אם כבר דברנו על התוצאות, בואו נביט רגע היכן מתהווים התהליכים השונים המייצרים את ה"מכות" האלה:

· כאשר אין הקשבה מספקת בארגון, איך אנשים מרגישים בדיוק? יש מישהו שממש אוהב להרגיש "בורג במכונה"? איך אנשים מרגישים שמנחיתים עליהם דברים בלי לשאול את דעתם, ופעמים רבות ללא ידע מוקדם כלל? 
מה זה בדיוק עושה ל"מוח היצירתי" של אדם שאינו מרגיש חלק מהעניין, אינו חש מוערך על ידי מנהליו ומעסיקו? שמעתם על "ראש קטן" והנזק שהוא יכול לעשות? אז חפשו אותו כאן במצב הזה, הוא נמצא שם לעיתים קרובות...
· במקום שיש חשדנות תמיד ישנו זרע לעוד חשדנות, וכאשר יש לך מידע מועיל, חשוב ותורם, האם אתה באמת תרוץ לאדם שאליו אתה מתייחס בחשדנות ותספר לו את כל אשר אתה יודע? ממש לא!
· במקום שיש תחרות יתרה בין "קולגות" האם למישהו באמת מתחשק לתת ולעזור לשני, לשאוף לשיתוף פעולה בצוות, למרות כל הדיבורים היפים של ההנהלה?
· מה עם הבדידות? כאשר עובדים ומנהלים מפחדים לטעות, ישר יורד הרצון לנסות, להעיז, לחשוב אחרת....כולם עלולים לחטוף, מרגישים לבד ומנותקים....אז מה קורה עם תהליך קבלת ההחלטות, ויותר חשוב, איכות ההחלטה שיוצאת בסוף?
· על מוטיבציה דברנו? אדם שחושד, לא בוטח, לא מרגיש ביטחון, לא מרגיש נתמך, אתה באמת חושב שהוא "ייתן את הכל למען המולדת", למרות שההנהלה דיברה על ה"חשיבות העליונה של המשאב האנושי", הבטיחו "בונוסים", ואולי גם איימו ש"אם לא תגיעו ליעד אז יכול להיות שהחברה לא תשרוד..."- זה לא משכנע אף אחד!!

מה קורה שערכים הפוכים נכנסים לעניין, אותם ערכים שמהווים את הבסיס של מודל ה 
DunetzMastermind - המאסטרמיינד- דהיינו, הקשבה ממקום נקי, כבוד הדדי, חשיבה חיובית וסינרגית, תמיכה, יצירתיות ו"חשיבה ביחד" ולא כל אחד בסיילו  שלו?




דוגמא אחת מחברה רב-לאומית בתחום מוצרי צריכה שעברה תהליך של ייעוץ ארגוני עם דגש על "ערכים אנושיים" והתמודדה עם ירידה מאוד דרסטית במכירות, וכתוצאה, נאלצה להוריד עלויות במיידי. 
בישיבת המנהלים, במקום "מי-מריבה" החליטו לעשות את זה "אחרת": במקום לעסוק במצגות "כאסחיסטיות", האשמות הדדיות, וויכוח על מי חייב לחתוך איפה, הלכו לכוון אחר- "חשיבה ביחד, אחד למען האחר"...התחלקו לזוגות, קבוצות קטנות, תרגילים שונים עם המטרה, "איך אפשר לעזור לכל מנהל למצוא את הדרך לחסוך סכום כסף רציני מבלי לפגוע בפעילות שלו(ה)". 
ברגע שהמוחות היו "ביחד", האגו נשאר מחוץ לדלת, החשיבה נהייתה מעשית, יצירתית, אמפתית. 
הביאו פתרונות שהביאו לחיסכון של מאה מיליון דולר! 
למה זה קרה? 
כי ברגע שהגדירו מחדש את המטרה, הלכו לשיחה חיובית וחשבו ביחד, אחד למען האחר, השתחררה עוצמה גדולה מאוד בישיבה והתוצאות הגיעו בהתאם. 
זאת רק דוגמא אחת, יש עוד רבות וטובות...

חז"ל אמרו ש"החיים והמוות ביד הלשון"- הם כמובן לא התכוונו לארגונים אלא לאדם באשר הוא אדם, אך נזקים הם אותם נזקים. 
יחסי-אנוש גרועים בארגון מהווים פצצה מתקתקת המאיימת על החיים. עם יחסי אנוש חיוביים בונים גשרים ואיתם רק השמיים הם הגבול...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה